Seminarium MOST

17 XII na seminarium z dydaktyki matematyki MOST w IM UKEN w Krakowie w godz. 20-21:30 odbędzie się zdalny wykład Sandry Branickiej i Barbary Barańskiej (IM UKEN) nt. Ucz(y)my się na błędach!

Link do spotkania: https://zoom.us/j/96271632898?pwd=QTA5U29GL0FaeTlJVjJNc3htQ2xidz09, identyfikator spotkania: 962 7163 2898, kod dostępu: GY1EpZ.

 

Abstrakt: Inspiracją do wystąpienia stały się zapisy w projekcie nowej podstawy programowej dla klas 4–8 SP, które podkreślają szczególną rolę błędu w procesie uczenia się matematyki. Jeden z proponowanych celów kształcenia matematycznego w klasach 4–6 akcentuje potrzebę analizowania błędów i rozumienia przyczyn ich powstawania. Autorzy projektu dostrzegają w świadomym, metodycznym wykorzystaniu pracy z błędem szansę na zmniejszenie lęku przed matematyką, a także na rozwijanie samodzielności myślenia, wytrwałości i refleksyjności uczniów. Te zapisy są zaproszeniem do dyskusji o tym, jak w praktyce szkolnej tworzyć bezpieczną przestrzeń, w której jest miejsce nie tylko na popełnianie błędów, lecz także na doświadczanie ich jako ważnych okazji do uczenia się. W referacie spojrzymy na błędy z różnych perspektyw – psychologicznej, dydaktycznej i matematycznej. Zaprezentujemy wybrane przykłady błędów popełnianych przez osoby uczące się matematyki oraz zastanowimy się, w jaki sposób błędy te mogą stać się impulsem do rozwoju, nie tylko poznawczego, lecz także metapoznawczego i emocjonalnego.

7 miesięcy temu