organizatorzy zawodów:
Pracownia Dydaktyki i Popularyzacji Matematyki IM UWr
Katedra Dydaktyki Sportu AWF Wrocław
Dolnośląski Związek Orientacji Sportowej
Fundacja Matematyków Wrocławskich
Powiatowy Zespół Szkół w Obornikach Śl.
Szkoła Podstawowa w Osolinie
kierownik zawodów: Małgorzata Mikołajczyk
sędzia główny: Piotr Cych
kierownik biura obliczeniowego: Michał Śliwiński
miejsce:
Las Osoliński
Baza zawodów jest usytuowana na boisku Szkoły Podstawowej w Osolinie (ul. Piłsudskiego 5, Osolin).
termin:
sobota 4 X 2025, godz. 10
sekretariat zawodów czynny od 8:30
dojazd:
harmonogram:
otworzenie sekretariatu zawodów - godz. 8:30
otworzenie zawodów - godz. 9:30
start zawodów - godz. 10:00
zwinięcie startu - godz. 12:00
zwinięcie punktów kontrolnych - godz. 13:30
zwinięcie mety zawodów - godz. 14:00
ogłoszenie wyników zawodów - ok. godz. 14:15
rodzaj zawodów:
piesze, turystyczne, trzyosobowe, scorelauf, czyli „biegaj i licz”
Scorelauf [czytaj: skorelauf] oznacza, że obowiązuje zasada dowolnej kolejności potwierdzania punktów kontrolnych (PK). Każdy PK ma przypisaną wartość liczbową, która jest jednocześnie liczbą punktów, jakie zespół otrzymuje za jego potwierdzenie. Potwierdzenie można otrzymać po dotarciu na PK wszystkich członków drużyny. Wartość PK jest podana na mapie obok okręgu oznaczającego dany PK. Im dalej od startu i mety PK jest położony i im trudniejsza jest jego lokalizacja, tym większą posiada wartość punktową (np. PK oddalony 300 m od startu, usytuowany na skrzyżowaniu ścieżek ma wartość 35 pkt, zaś PK oddalony o 2 km od startu, usytuowany z dala od drogi w małym obniżeniu ma wartość 65 pkt). UWAGA! Punkty w terenie nie będą miały oznaczonych kodów!
mapa:
„Osola” wielobarwna wg symboli ISOM (międzynarodowych znaków stosowanych na mapach do biegów na orientację), skala mapy: 1:7500, warstwice ciągłe co 2,5 m, autor: Piotr Cych (2025), format A4. Mapa nie jest zabezpieczona przed wilgocią. Kolor oliwkowy (khaki) oznacza obszary objęte zakazem wstępu dla uczestników Marszu. Fioletowymi krzyżykami zaznaczono drogi, po których i wzdłuż których uczestnikom Marszu poruszać się nie wolno w odległości 5 m od pasa drogowego z każdej strony. Te drogi będą lornetkowane przez jurorów, a drużyny nie stosujące się do tego zakazu będą dyskwalifikowane.
charakterystyka terenu:
Teren XXIII WMMnO obejmuje las w trójkącie miejscowości Osolin, Osola i Wielka Lipa. Teren jest pofałdowany z niewielkimi wzgórzami. Charakteryzuje się słabą lub bardzo słabą przebieżnością i dużą liczbą ogrodzeń. Uczestników Marszu obowiązuje bezwzględny zakaz przebywania na terenie zawodów przed startem i po zakończeniu udziału w Marszu, aż do godz. 13.30.
długości tras:
W zależności od kategorii, mierzone w linii powietrznej wg optymalnego wariantu pokonania trasy wraz z punktami X i Y:
LOP to "linia obowiązkowego przejścia". Na mapie zaznaczona jest przerywaną linią fioletową, poprowadzoną wzdłuż obiektów liniowych (np. ścieżki). Na tej linii znajdują się punkty kontrolne o wartości 50 pkt każdy - do odnalezienia i potwierdzenia na karcie startowej w odpowiednich polach. LOP nie będzie oznakowana w terenie.
limit czasu i limit spóźnień:
dla wszystkich kategorii - 60 minut.
W tym czasie trzeba powrócić na metę, rozwiązać zadania i wpisać odpowiedzi na kartę startową. Przekroczenie limitu czasu powoduje:
Czas mierzony jest z dokładnością do minut.
start:
Oznaczony jest na mapie trójkątem, w terenie usytuowany jest w odległości około 840 m (10 minut marszu) od szkoły na obrzeżach lasu w okolicy ul. Fiołkowej. Dojście do startu z terenu szkoły w Osolinie ulicmi: Piłsudskiego, Wypoczynkową, Skowrończą i Leśną. Dojście do startu oznaczone będzie bibułą. Osoby udające się na start nie mogą wchodzić na teren zawodów (do lasu), gdyż narażają się na dyskwalifikację. Zegar na starcie pokazuje minutę wejścia do pierwszego boksu startowego i wyprzedza czas właściwy o 2 minuty. Patrol, który nie zjawi się na starcie w wyznaczonym czasie, zostaje zdyskwalifikowany. Może wrócić do sekretariatu zawodów i w miarę możliwości otrzymać nową minutę startową. Na starcie patrol otrzymuje mapę z zaznaczonymi PK i zadania do rozwiązania.
meta:
Oznaczona jest na mapie podwójnym okręgiem, usytuowana jest pod lasem w odległości ok. 460 metrów od szkoły przy ul. Skowrończej. Powrót z mety do bazy zawodów pokrywa się z drogą na start. Czas pokonania trasy liczony jest dla ostatniego członka zespołu przekraczającego linię mety i dopiero wtedy jest wpisywany na karcie startowej. Na mecie należy oddać kartę startową. Patrol, który wyruszył ze startu, musi bezwzględnie zgłosić się na mecie i zwrócić kartę, nawet jeśli rezygnuje z udziału w klasyfikacji. Musi się też zgłosić na metę, jeśli po starcie zgubił kartę startową. To bardzo ważne, żebyśmy wiedzieli, czy nikt nie pozostał w lesie. Po zakończeniu marszu należy wrócić na teren szkoły (2 minut marszu).
Poniższa mapka pokazuje dojście ze szkoły w Osolinie (napis 3D) na start i metę (oba punkty znajdują się na skraju lasu przy ul. Leśnej).
punktacja:
W przypadku jednakowej liczby punktów o kolejności patroli decyduje czas pokonania trasy. Jeśli czas też jest jednakowy, o kolejności decyduje lepszy bilans zadań terenowych i matematycznych. Interpretacja terminu "lepszy bilans" należy do jury. Patrol, który zgubi kartę startową, zostaje zdyskwalifikowany.
punkty kontrolne (PK):
Na mapie oznaczone są czerwonymi okręgami. Środek okręgu jest właściwym miejscem usytuowania PK w terenie. Punkt kontrolny zawsze znajduje się na konkretnym elemencie terenowym oznaczonym na mapie. W terenie PK to aluminiowy stojak z perforatorem, dodatkowo wyposażony w trójścienny biało-pomarańczowy lampion o wymiarach 30 cm × 30 cm. Oznaczenia PK na karcie startowej dokonuje się przez perforację tej karty w odpowiedniej rubryce. W przypadku stwierdzenia błędnego potwierdzenia PK istnieje możliwość potwierdzenia właściwego PK w kratce rezerwowej (oznaczonej na karcie startowej literą R). W polu tym należy wpisać właściwy numer PK i przekreślić błędną perforację. Nie wolno dokonywać dwukrotnego potwierdzenia na karcie w tym samym polu. Potwierdzenie takie zostanie uznane za nieważne. Uczestnicy samodzielnie podejmują decyzję, czy chcą potwierdzić dany punkt kontrolny i w którym polu oraz kiedy chcą skorzystać z pola rezerwy, a także samodzielnie dokonują perforacji karty.
zakończenie:
Wyniki nieoficjalne wywieszane są na bieżąco w bazie zawodów. Oficjalne zakończenie Marszu przewidziane jest ok. godz. 14:15. O godz. 13:30 punkty kontrolne zostaną usunięte, kontynuowanie marszu nie będzie więc miało sensu. Należy wówczas bezzwłocznie udać się na metę, a po jej usunięciu - do bazy zawodów i zwrócić kartę startową w sekretariacie zawodów.
wypadki:
W sekretariacie zawodów znajduje się apteczka i dyżuruje patrol sanitarny. Tam należy się zgłosić w razie kłopotów zdrowotnych. W razie wypadku w lesie, należy zgłosić się do najbliższego PK, skąd zostanie wezwana pomoc.
zagubienia osób i mienia:
Zawodnicy, którzy nie potrafią odnaleźć się w terenie, nie powinni panikować. Należy:
Przed powrotem do bazy zawodów należy bezwzględnie zgłosić się na mecie i oddać kartę startową.
Wszystkie rzeczy zagubione lub znalezione należy zgłaszać w sekretariacie zawodów. Tam rzeczy odnalezione będą czekały na właścicieli. Rzeczy nieodebrane podczas zawodów będą przez tydzień czekały na portierni Instytutu Matematycznego UWr (czynna całą dobę, tel. na portiernię 713757414).
protesty:
Nauczyciel lub - w kategoriach dorosłych - kierownik patrolu może złożyć na ręce kierownika biura obliczeniowego pisemny protest dotyczący zauważonych nieprawidłowości. Dokument musi zostać złożony najpóźniej 15 minut przed oficjalnym zakończeniem zawodów. Wniosek zostanie rozpatrzony przez sędziego głównego zawodów, a jego decyzja zakomunikowana osobie składającej wniosek.
ważne uwagi końcowe:
organizatorzy zapewniają:
Niezbędnik dla tych, którzy startują pierwszy raz, czyli co trzeba zrobić przed startem