Komunikat techniczny XIX MMnO

organizatorzy zawodów:

Pracownia Dydaktyki i Popularyzacji Matematyki, IM UWr
Katedra Dydaktyki Sportu AWF Wrocław
Dolnośląski Związek Orientacji Sportowej

termin:

sobota 2 X 2021

otworzenie sekretariatu zawodów - godz. 8:30
start - godz. 10:00
zwinięcie PK - godz. 13:35
ogłoszenie wyników - ok. godz. 14:00

miejsce:

Lubiąż

baza zawodów – klasztor pocysterski, pl. Klasztorny 1
dojazd z Wrocławia i Legnicy pociągiem do Malczyc, dalej podstawionym autokarem (tu jest lista rezerwacji)

rodzaj zawodów:

piesze, turystyczne, trzyosobowe, scorelauf, czyli „biegaj i licz”

Scorelauf [czytaj: skorelauf] oznacza, że obowiązuje zasada dowolnej kolejności potwierdzania punktów kontrolnych (PK). Każdy PK ma przypisaną wartość liczbową, która jest jednocześnie liczbą punktów, jakie zespół otrzymuje za jego potwierdzenie. Potwierdzenie można otrzymać po dotarciu na PK wszystkich członków drużyny. Wartość PK jest podana na mapie obok okręgu oznaczającego dany PK. Im dalej od startu i mety PK jest położony i im trudniejsza jest jego lokalizacja, tym większą posiada on wartość punktową (np. PK oddalony 300 m od startu, usytuowany na skrzyżowaniu ścieżek ma wartość 35 pkt, zaś PK oddalony o 2 km od startu, usytuowany z dala od drogi w małym obniżeniu ma wartość 56 pkt).

mapa:

Lubiąż

Wielobarwna wg symboli ISOM (międzynarodowych znaków stosowanych na mapach do sprinterskich biegów na orientację), skala 1:7500, warstwice ciągłe co 2,5 m, format A4. Mapa nie jest zabezpieczona przed wilgocią, więc w razie deszczu nie należy wyjmować jej z foliowej koszulki. Autorzy: Wojciech Dwojak i Jacek Morawski (2015), Piotr Cych (2021). W tym roku mapa terenu nie będzie udostępniona przed startem.

Na mapie kolorem czerwonym zaznaczono obszar, na który uczestnicy nie mają wstępu ze względu na przewracające się samoistnie (w wyniku klęski ekologicznej) uschnięte drzewa, co grozi utratą zdrowia lub życia osoby przechodzącej. Na tym obszarze prowadzone będą prace leśne związane z usuwaniem usychających drzew. Wyczula się uczestników na zwracanie uwagi nie tylko na to, co dzieje się pod nogami, ale również ponad głową. Przy silnym wietrze z drzew mogą spadać gałęzie. Sam teren zawodów jest bezpieczny, gdyż suchostany zostały na nim już usunięte.

charakterystyka terenu:

Teren zawodów obejmuje park wokół  zabytkowego klasztoru ze znajdującymi się w jego obszarze łąkami, a także kompleks leśny charakteryzujący się  regularną, choć skąpą siecią dróg oraz wieloma formami terenu ukształtowanymi przez starorzecza Odry. Przebieżność terenu jest w większej części dobra, miejscami (szczególnie na przecinkach i obszarach odsłoniętych) rosną pokrzywy. Ponadto na obszarze zawodów znajdują się obniżenia czasowo wypełnione wodą. Ich dno jest bagienne, dlatego nie wolno podejmować prób ich przekraczania.

Teren zawodów przecina droga wojewódzka DW338 o dużym natężeniu ruchu. Zawodnicy z kategorii Młodzików w ogóle nie przekraczają linii szosy. Ich punkty kontrolne usytuowane są w obszarze pomiędzy szosą, rzeką i klasztorem). Zawodnicy z pozostałych kategorii nie mogą przekraczać szosy bezpośrednio ani poruszać się wzdłuż niej na odcinku zakreślonym na mapie czerwonymi krzyżykami. Przejście na drugą stronę szosy dozwolone jest wówczas jedynie w dwóch miejscach, tam gdzie szosa przebiega po wiadukcie lub po moście, a ścieżka w terenie przebiega przepustem pod szosą  (tak jest w okolicach Startu i w okolicach rzeki Odry). Ruch na szosie nie będzie regulowany, dlatego uczula się uczestników na zachowanie szczególnej ostrożności i nie zbliżanie się do jezdni. Przez teren zawodów przepływa Odra, do której wchodzenie jest zabronione. Uczestników obowiązuje bezwzględny zakaz przebywania w terenie zawodów przed startem oraz po ukończeniu marszu aż do godz. 13:35. Nierespektowanie powyższych zakazów grozi dyskwalifikacją patrolu, nawet zaoczną w wypadku, gdy zostanie on zauważony przez lornetkę przez któregoś z jurorów dyżurujących na terenie zawodów. 

długości tras:

W zależności od kategorii, mierzone w linii powietrznej wg optymalnego wariantu pokonania trasy z ominięciem przeszkód nie do przejścia (jak rzeki, stawy, tereny prywatne, tereny wyłączone z zawodów) wraz z punktami X i Y:

  • młodzicy (kl. 4-6 SP) - 2500 m, 7 PK + X i Y
  • juniorzy (kl. 7-8 SP) - 4000 m, 8 PK + X i Y
  • szkoły średnie i wyższe - 5200 m, 9 PK + X i Y
  • nauczyciele i rodziny - 4800 m, 10 PK + X i Y.

limity czasu i limit spóźnień:

Limit czasu pokonania trasy zależy od kategorii i wynosi: młodzicy - 60 minut, juniorzy - 70 minut, szkoły średnie i wyższe oraz nauczyciele i rodziny - 80 minut. W tym czasie trzeba potwierdzić znalezienie punktów kontrolnych, rozwiązać zadania matematyczne, wpisać odpowiedzi na rewersie karty startowej i wrócić na metę. Przekroczenie limitu czasu powoduje przez 15 min przyznanie (-1) pkt za każdą rozpoczętą minutę. Przekroczenie limitu czasu o więcej niż 15 minut oznacza dyskwalifikację patrolu. Czas mierzony jest z dokładnością do minut.

start:

Oznaczony jest na mapie trójkątem, w terenie usytuowany jest w odległości 500 m od bazy zawodów w okolicach szosy (dojście w kierunku południowo-wschodnim ścieżką wzdłuż fasady klasztoru i dalej w tym kierunku, oznakowane kolorową bibułą). Zegar na starcie pokazuje minutę wejścia do pierwszego boksu startowego i wyprzedza czas właściwy o 2 minuty. Patrol, który nie zjawi się na starcie w wyznaczonym czasie, zostaje zdyskwalifikowany. Na starcie patrol otrzymuje mapę z zaznaczonymi punktami kontrolnymi oraz zadania do rozwiązania.

meta:

Oznaczona jest na mapie podwójnym okręgiem, w terenie usytuowana jest usytuowana 100 metrów przed klasztorem od strony zachodniej. Czas pokonania trasy liczony jest dla ostatniego członka zespołu przekraczającego linię mety. Na mecie należy oddać kartę startową. Patrol, który wyruszył ze startu, musi bezwzględnie zgłosić się na mecie i zwrócić kartę, nawet jeśli rezygnuje z udziału w marszu i w dalszej klasyfikacji. Musi się też zgłosić na metę, jeśli po starcie zgubił kartę startową. To bardzo ważne, żebyśmy wiedzieli, czy nikt nie zgubił się i nie pozostał w lesie. Po godz. 14:00 meta zostanie usunięta. Spóźnione patrole zgłaszają się wówczas do sekretariatu w bazie zawodów i tam oddają kartę startową.

punktacja:

  • po N pkt. za odnalezienie punktu kontrolnego o numerze N zaznaczonego na mapie i właściwe oznaczenie go na karcie startowej,
  • po 100 pkt. za odnalezienie na podstawie zadań każdego z punktów X i Y nie zaznaczonych na mapie i właściwe oznaczenie ich na karcie startowej,
  • po 70 pkt. za rozwiązanie każdego zadania i wpisanie wyniku do karty startowej,
  • -n pkt. za przekroczenie limitu czasu o n minut, gdzie n < 15 lub n = 15.

W przypadku jednakowej liczby punktów o kolejności patroli decyduje czas pokonania trasy. Jeśli czas też jest jednakowy, o kolejności decyduje lepszy bilans zadań terenowych i matematycznych. Interpretacja terminu "lepszy bilans" należy do jury. Patrol, który zgubi kartę startową, zostaje zdyskwalifikowany.

punkty kontrolne:

Na mapie oznaczone są czerwonymi okręgami. Środek okręgu jest właściwym miejscem usytuowania PK w terenie. Punkt kontrolny zawsze znajduje się na konkretnym elemencie terenowym oznaczonym na mapie. W terenie PK to aluminiowy stojak z perforatorem, dodatkowo wyposażony w trójścienny biało-pomarańczowy lampion o wymiarach 30 cm × 30 cm. Oznaczenia PK na karcie startowej dokonuje się przez perforację tej karty w odpowiedniej rubryce. W przypadku stwierdzenia błędnego potwierdzenia PK istnieje możliwość potwierdzenia właściwego PK w kratce rezerwowej (oznaczonej na karcie startowej literą R). W polu tym należy wpisać właściwy numer PK i przekreślić błędną perforację. Nie wolno dokonywać dwukrotnego potwierdzenia na karcie w tym samym polu. Potwierdzenie takie zostanie uznane za nieważne. Uczestnicy sami podejmują decyzję, czy chcą potwierdzić dany punkt kontrolny i w którym polu, oraz sami dokonują perforacji karty.

zakończenie:

Wyniki nieoficjalne wywieszane są na bieżąco w bazie zawodów. Oficjalne zakończenie Marszu przewidziane jest ok. godz. 14:00. O godz. 13:35 punkty kontrolne zostaną usunięte, kontynuowanie marszu nie będzie więc miało sensu. Należy wówczas bezzwłocznie udać się do bazy zawodów i zwrócić kartę startową.

wypadki:

W bazie zawodów dyżuruje pielęgniarka, do której należy udać się w razie kłopotów zdrowotnych lub zgłosić ten fakt do sekretariatu zawodów i poprosić o pomoc. W razie jakiegokolwiek wypadku w lesie, należy zgłosić się do najbliższego PK, skąd wezwana zostanie pomoc.

zagubienia:

Wszystkie rzeczy zagubione lub znalezione należy zgłaszać w sekretariacie zawodów. Tam będą czekały na właścicieli. Rzeczy nieodebrane będą przez tydzień czekały na właścicieli na portierni Instytutu Matematycznego UWr (czynna całą dobę, tel. na portiernię 71 3757414).

Jeśli patrol zgubi się w terenie zawodów, nie należy panikować. Patrol, który nie przekroczył szosy, powinien rozejrzeć się lub pytać spacerowiczów o klasztor cystersów i tam się udać. Jeśli taki patrol znajduje się nad Odrą, powinien iść wzdłuż rzeki pod prąd jej nurtu aż dojdzie do mostu (i nie przekroczy osi jezdni), a stamtąd ścieżką wzdłuż szosy wróci na Start. Patrol, który przekroczył szosę, powinien iść cały czas na północ do drogi i nią dalej w lewo do szosy, albo iść stale na zachód do Odry i dalej wzdłuż rzeki zgodnie z jej nurtem aż dojdzie do mostu i przekroczy z powrotem szosę, a stamtąd ścieżką wzdłuż szosy wróci na Start. Przed powrotem do bazy zawodów należy bezwzględnie zgłosić się na mecie i oddać kartę startową.

organizatorzy zapewniają:

  • profesjonalną mapę, ciekawe zadania i dobrą zabawę,
  • konkursy łamigłówkowe i historyczne,
  • zwiedzanie klasztoru z przewodnikiem (dla zawodników w cenie 10 zł, nauczyciel z grupą 6 uczniów - bezpłatnie)
  • dyplomy uczestnictwa dla każdej szkoły i zaświadczenia dla nauczycieli,
  • upominki dla zwycięzców konkursów łamigłówkowych i historycznych,
  • dyplomy i nagrody dla zwycięzców Marszu w każdej kategorii wiekowej (w tym bezterminowe wejściówki do klasztoru i vouchery na spacer z alpakami),
  • dla wszystkich zawodników soczyste jabłko i 0,5 l wody mineralnej (na mecie) oraz bezpłatną ciepłą zupę po zakończeniu Marszu,
  • dostęp do sklepików z napojami, ciastami, goframi i innymi łakociami oraz grilla serwującego kiełbaski,
  • dostęp do strzeżonej szatni,
  • dostęp do koszy na śmieci w liczbie umożliwiającej zachowanie czystości w bazie zawodów,
  • możliwość korzystania z WC,
  • możliwość korzystania z kiermaszu książek i łamigłówek,
  • możliwość relaksującego kontaktu z alpakami i poszerzenia wiedzy o tych wielbłądowatych zwierzętach wysokich Andów.

uwagi końcowe, ale ważne:

  • Wszystkich uczestników obowiązuje bezwzględny zakaz wchodzenia na teren zawodów przed czasem swojego startu, a także po dotarciu na metę pod groźbą dyskwalifikacji.
  • Uczestnicy zawodów od chwili rejestracji w sekretariacie do oficjalnego zakończenia zawodów muszą nosić przypięte z przodu numery startowe.
  • Nie wolno używać żadnych środków lokomocji ułatwiających pokonywanie trasy ani też środków łączności oraz odbiorników satelitarnych. Komórki należy zostawić u nauczyciela lub w plecaku w szatni zawodów. Patrol zauważony w lesie z telefonem komórkowym lub GPS-em zostanie zdyskwalifikowany.
  • Obowiązkowo patrol musi być wyposażony w kompas lub busolę, długopis i zegarek, w przeciwnym razie nie będzie dopuszczony do zawodów. Dopuszczalne (ale niekonieczne) jest używanie kalkulatora (z wyjątkiem kalkulatora w telefonie komórkowym), linijki, ekierki i cyrkla.
  • Chcemy zostawić teren zawodów w takim stanie, w jakim go zastaliśmy. Patrol może być zdyskwalifikowany za śmiecenie i niszczenie przyrody (dyskwalifikacja może nastąpić także przed startem lub po powrocie na metę).
  • Na terenie zawodów nie wolno wchodzić na tereny oznaczone jako niedostępne. Jest to niebezpieczne. Nie wolno wchodzić do rzek i innych akwenów wodnych ani chodzić po polach uprawnych.
  • Marsz odbędzie się bez względu na ładną pogodę.

Niezbędnik dla tych, którzy startują pierwszy raz,

czyli co trzeba zrobić przed rozpoczęciem zawodów?

  1. Patrole dojeżdżające autokarami powinny wejść na pokład pojazdu wskazanego w rezerwacji o wskazanej porze. Ze względu na napięty grafik kursowania autokarów nie będą one czekały na spóźnialskich.
  2. Należy stawić się w bazie zawodów z wyprzedzeniem, w wygodnym obuwiu i ubraniu odpowiednim do warunków atmosferycznych.
  3. Zarejestrować się w sekretariacie zawodów i odebrać teczkę szkoły/patrolu. Teczki wydawane są wyłącznie opiekunom szkół / kapitanom patroli.
  4. Wypełnić starannie kartę startową (bardzo ważne, aby wypełnić część pod nazwą „wywieszka”). Nazwiska wpisać czytelnie. Dyplomy wypisane zostaną na takie nazwiska, jakie uda się odczytać z karty. Na miejscu nie będzie możliwości wymienienia dyplomu!
  5. Zapoznać się z przeznaczeniem różnych pól na karcie startowej (miejsce na znak kasownika punktu kontrolnego, miejsce na wpisanie rozwiązań zadań - oddajemy tylko ostateczne wyniki, miejsce na podpisy jurorów z punktów kontrolnych).
  6. Przeczytać uważnie jeszcze raz komunikat techniczny. W szczególności zapoznać się z zasadami zdobywania punktów i limitem czasu.
  7. Udać się do szatni zawodów i pozostawić zbędny bagaż (zwłaszcza telefony komórkowe).
  8. Sprawdzić, czy patrol ma ze sobą kartę startową, długopis, zegarek i busolę.
  9. Zawiesić na piersiach numer startowy (najlepiej lekko przekrzywiony, otwartą częścią koszulki w górę - dzięki temu numer startowy nie będzie wypadał).
  10. Pilnować swojej godziny startu. Zjawić się na czas (2 minuty przed godziną startu) w boksie startowym. Zabrać zegarek i ustawić alarm na 10 minut przed upływem limitu czasu.
  11. Przemyśleć strategię marszu – patrz punkt „Punktacja” (np. czy warto biec do odległych [a więc o dużej wartości] punktów na początku? Czy warto zatrzymać się na rozwiązywanie zadań? Czy warto (o ile?) przekroczyć limit czasu?).
  12. Marsz warto zacząć od wyznaczenia punktów X i Y (mają dużą wartość, a mogą być blisko startu). Należy zrobić to szczególnie starannie, warto używać przyborów geometrycznych.
  13. Przed wyruszeniem w trasę lub po powrocie z niej odebrać w sekretariacie zawodów i rozwiązać dodatkowe quizy oraz wziąć udział w wybranych konkurencjach sportowych i innych dodatkowych atrakcjach przygotowanych przez organizatorów.
  14. Patrole zwiedzające klasztor powinny zjawić się o wyznaczonej (zgodnie z rezerwacją godzinie) w bramie prowadzącej na wewnętrzny dziedziniec klasztoru.