organizatorzy zawodów:
Pracownia Dydaktyki i Popularyzacji Matematyki IM UWr
Katedra Dydaktyki Sportu AWF Wrocław
Dolnośląski Związek Orientacji Sportowej
II Liceum ogólnokształcące w Wałbrzychu
miejsce:
Park Książański i Stadnina Ogierów w Wałbrzychu
Baza zawodów jest usytuowana przed głównym wejściem do stadniny (ul. Jeździecka 3, 58-306 Wałbrzych).
termin:
sobota 1 X 2022
dojazd:
pociągiem z Wrocławia / Jeleniej Góry do stacji Wałbrzych Szczawienko / Miasto i dalej podstawionym autokarem wg listy rezerwacji / autobusem miejskim linii 8
harmonogram:
otworzenie sekretariatu zawodów - godz. 8:30
start zawodów - godz. 10:00
zwinięcie punktów kontrolnych - godz. 13:45
ogłoszenie wyników zawodów - ok. godz. 14:15
rodzaj zawodów: piesze, turystyczne, trzyosobowe, scorelauf, czyli „biegaj i licz”
Scorelauf [czytaj: skorelauf] oznacza, że obowiązuje zasada dowolnej kolejności potwierdzania punktów kontrolnych (PK). Każdy PK ma przypisaną wartość liczbową, która jest jednocześnie liczbą punktów, jakie zespół otrzymuje za jego potwierdzenie. Potwierdzenie można otrzymać po dotarciu na PK wszystkich członków drużyny. Wartość PK jest podana na mapie obok okręgu oznaczającego dany PK. Im dalej od startu i mety PK jest położony i im trudniejsza jest jego lokalizacja, tym większą posiada wartość punktową (np. PK oddalony 300 m od startu, usytuowany na skrzyżowaniu ścieżek ma wartość 35 pkt, zaś PK oddalony o 2 km od startu, usytuowany z dala od drogi w małym obniżeniu ma wartość 56 pkt).
mapa: Zamek Książ i stadnina koni
Wielobarwna wg symboli ISOM (międzynarodowych znaków stosowanych na mapach do biegów na orientację), skala 1:5000, warstwice ciągłe co 2,5 m, autorzy: Wojciech Dwojak i Adrian Kopczyński (2020), Piotr Cych (2022). Format A4.
Mapa nie jest zabezpieczona przed wilgocią, więc w razie (nieprzewidywanego bynajmniej) deszczu nie należy wyjmować jej z foliowej koszulki. Na mapie na czerwono zaznaczono obszary, na które uczestnicy nie mają prawa wstępu ze względu na zamknięty rezerwat przyrody „Przełomy pod Książem” lub na dobrostan pasących się na łąkach koni. Kolor khaki (zgniła zieleń) także oznacza obszary z zakazem wstępu dla zawodników ze względu na tereny prywatne, nasadzenia, klomby oraz roślinność objętą ochroną. Nieistotna dla przebiegu trasy część terenu została na mapie odtworzona pobieżnie (kolor biały) i nie odtwarza szczegółowo np. roślinności. Rzeźbę terenu sporządzono w oparciu o skaning laserowy, dlatego może ona zawierać pewne artefakty, czyli obiekty nie istniejące już w terenie, jednak miejsca usytuowania punktów kontrolnych odzwierciedlone są w stanie aktualnym.
charakterystyka terenu:
Teren Marszu obejmuje park wokół jednego z największych zamków w Polsce, a także łąki i pastwiska należące do stadniny koni. Mapa obejmuje też kompleks leśny charakteryzujący się znacznymi przewyższeniami, ciekawymi formacjami skalnymi oraz zmienną przechodniością i widocznością. Teren zawodów przecinają drogi dojazdowe (do zamku, stadniny koni i hotelu) o niewielkim natężeniu ruchu, wzdłuż których nie wolno się poruszać, a przy ich przekraczaniu w poprzek należy zachować ostrożność (drogi te oznaczono na mapie czerwonymi krzyżykami). Uczestników obowiązuje bezwzględny zakaz przebywania w terenie zawodów przed startem (godz. 8-10) i po zakończeniu udziału (do godz. 14). Teren zawodów to w dużej mierze łąki i pastwiska poprzecinane niewysokimi płotami, które wolno przekraczać (z wyjątkiem obszaru zaznaczonego na czerwono). Zawodnicy będą dużo chodzić po trawie, która o tej porze roku jest mokra bez względu na pogodę. Sugeruje się założenie butów o podwyższonej odporności na przemakanie lub założenie worków foliowych na skarpety. Po zakończeniu marszu warto przebrać się w suche skarpety i buty.
długości tras:
W zależności od kategorii, mierzone w linii powietrznej wg optymalnego wariantu pokonania trasy z ominięciem przeszkód nie do przejścia (tereny prywatne, stawy, mury nie do przejścia itp.) wraz z punktami X i Y:
limit czasu i limit spóźnień:
Kategoria młodzików - 45 minut, pozostałe kategorie - 60 minut. W tym czasie trzeba potwierdzić na karcie startowej znalezienie punktów kontrolnych, rozwiązać zadania matematyczne i wpisać odpowiedzi na odwrocie karty startowej oraz wrócić na metę. Przekroczenie limitu czasu powoduje:
Czas mierzony jest z dokładnością do minut.
start:
Oznaczony jest na mapie trójkątem. W terenie usytuowany jest w odległości 100 m od bazy zawodów w okolicach parkingu i z niego widoczny.
Zegar na starcie pokazuje minutę wejścia do pierwszego boksu startowego i wyprzedza czas właściwy o 2 minuty. Patrol, który nie zjawi się na starcie w wyznaczonym czasie, zostaje zdyskwalifikowany. Na starcie patrol otrzymuje mapę z zaznaczonymi PK i zadania do rozwiązania.
meta:
Oznaczona jest na mapie podwójnym okręgiem. W terenie usytuowana jest w odległości 30 m od wejścia do stadniny koni i 100 m od startu. Czas pokonania trasy liczony jest dla ostatniego członka zespołu przekraczającego linię mety. Na mecie należy oddać kartę startową. Patrol, który wyruszył ze startu, musi bezwzględnie zgłosić się na mecie i zwrócić kartę, nawet jeśli rezygnuje z udziału w klasyfikacji. Musi się też zgłosić na metę, jeśli po starcie zgubił kartę startową. To bardzo ważne, żebyśmy wiedzieli, czy nikt nie zgubił się. Po zakończeniu marszu należy wrócić na teren bazy zawodów. Po godz. 14 meta zostanie usunięta. Spóźnione patrole zgłaszają się wówczas do sekretariatu w bazie zawodów i tam oddają kartę startową.
punktacja:
W przypadku jednakowej liczby punktów o kolejności patroli decyduje czas pokonania trasy. Jeśli czas też jest jednakowy, o kolejności decyduje lepszy bilans zadań terenowych i matematycznych. Interpretacja terminu "lepszy bilans" należy do jury. Patrol, który zgubi kartę startową, zostaje zdyskwalifikowany.
punkty kontrolne:
Na mapie oznaczone są czerwonymi okręgami. Środek okręgu jest właściwym miejscem usytuowania PK w terenie. Punkt kontrolny zawsze znajduje się na konkretnym elemencie terenowym oznaczonym na mapie. W terenie PK to aluminiowy stojak z perforatorem, dodatkowo wyposażony w trójścienny biało-pomarańczowy lampion o wymiarach 30 cm × 30 cm. Oznaczenia PK na karcie startowej dokonuje się przez perforację tej karty w odpowiedniej rubryce. W przypadku stwierdzenia błędnego potwierdzenia PK istnieje możliwość potwierdzenia właściwego PK w kratce rezerwowej (oznaczonej na karcie startowej literą R). W polu tym należy wpisać właściwy numer PK i przekreślić błędną perforację. Nie wolno dokonywać dwukrotnego potwierdzenia na karcie w tym samym polu. Potwierdzenie takie zostanie uznane za nieważne. Uczestnicy sami podejmują decyzję, czy chcą potwierdzić dany punkt kontrolny i w którym polu oraz kiedy chcą skorzystać z pola rezerwy, a także sami dokonują perforacji karty.
zakończenie:
Wyniki nieoficjalne wywieszane są na bieżąco w bazie zawodów. Oficjalne zakończenie Marszu przewidziane jest ok. godz. 14:15. O godz. 13:45 punkty kontrolne zostaną usunięte, kontynuowanie marszu nie będzie więc miało sensu. Należy wówczas bezzwłocznie udać się do bazy zawodów i zwrócić kartę startową.
wypadki:
W sekretariacie zawodów znajduje się apteczka i dyżuruje patrol sanitarny. Tam należy się zgłosić w razie kłopotów zdrowotnych. W razie wypadku w lesie, należy zgłosić się do najbliższego PK, skąd zostanie wezwana pomoc.
zagubienia osób i mienia:
Zawodnicy, którzy nie potrafią odnaleźć się w terenie, powinni pytać przechodniów o stadninę koni. Nie należy panikować, lecz iść cały czas w jednym kierunku - najlepiej na południowy-wschód do szosy. Przed powrotem do bazy zawodów należy bezwzględnie zgłosić się na mecie i oddać kartę startową.
Wszystkie rzeczy zagubione lub znalezione należy zgłaszać w sekretariacie zawodów. Tam rzeczy odnalezione będą czekały na właścicieli. Rzeczy nieodebrane podczas zawodów będą przez tydzień czekały na portierni Instytutu Matematycznego UWr (czynna całą dobę, tel. na portiernię 713757414).
ważne uwagi końcowe:
organizatorzy zapewniają:
Niezbędnik dla tych, którzy startują pierwszy raz, czyli co trzeba zrobić przed startem